Od Klimenta na doma

16.2.  Kázání proti dokonalosti   video

9.2.    Uzdravení posedlého  video

2.2.     (Pavel Dvořáček)   video

26.1.   (Kateřina Frühbauerová)  video

přenos bohoslužeb na Youtube

Nedělní bohoslužby

23.2.    9.30

2.3.      9.30  pro všechny generace

5.3.    18.00  Popeleční středa (s hudbou)

9.3.      9.30  s večeří Páně (1.postní)

2. března Sborová neděle

9.30 bohoslužby pro velké i malé

11.00 Filip Sedliský: Benjamin Košut -           život a dílo klimentského faráře

12.30  společný oběd     PLAKÁT

5. března 18.00 Popeleční středa Bohoslužby s duchovní hudbou

Milostivé léto - kázání ze 14.6.2020

Čtení: Leviticus (3.Mojžíšova) 25.kapitola
Text: Lk 4,16-22
------------------------------------------

Těšili jste se ve škole na prázdniny? Já moc. Aspoň dva dni navíc o Velikonocích. Aspoň týden na jaře, ale hlavně dva měsíce v létě. Před tím písemky ze všeho možného, zkoušení a člověk toho měl plné zuby, ale pak - když to všechno opadne. A což teprve takové dva roky prázdnin. Anebo, když se člověk už nemůže dočkat dovolené, zavalený prací, stresem, termíny a pak najednou to může hodit za hlavu, vypnout mobil. Proč o tom mluvím?
Ve středu jsme se na biblické hodině dostali k otázce, co je ono léto milosti ? Zaznělo to v právě přečteném textu. Léto milosti je pozoruhodná věc. Izraelci vnímali čas jinak než my - ne jako fyzikální veličinu, úsek doby, odtikávající chronos, vymezení naší biologické existence. Oni věděli, že náš čas je cosi darovaného. Je to příležitost. Příležitost zkusit důvěru - k lidem i k Bohu. Náš čas je příležitost rozpoznat Boží lásku v našem životě, v našem světě a odpovědět na ní. Dostali jsme čas rozpoznat naše místo a naši odpovědnost. Dostali jsme i čas k radosti.
A tohle vnímání času se Izraelcům promítlo i do kalendáře. Nepočítali roky na dekády či staletí jako my, nebo podle technologické vyspělosti jako když mluvíme o době železné, bronzové či věku páry. Dělili čas podle tzv. let odpočinutí (1x za 7 let) a podle let milosti Boží (jedenkrát za 7x7 let - padesátý rok).
Šest let se budete starat o svůj majetek, ale každý sedmý rok bude rokem odpočinutí Hospodinova. Ten rok neměli Izraelci obdělávat pole, ale měli žít ze zásob a z toho, co země dá sam. Jen si to představte, že by se najednou na rok zastavil náš kolotoč pokroku, spotřeby a honby za vším možným. Obchody by se odložily, doprava zastavila, úřady zavřely a alespoň na rok by se zastavila i devastace životního prostředí, aby se příroda mohla alespoň nadechnout. Žili bychom ze zásob (a asi bychom nezemřeli), země by odpočívala, měli bychom najednou čas – přemýšlet, být spolu, číst knihy, co jsme už dávno chtěli číst, navštívit přátele, co jsme už dávno chtěli navštívit, být s dětmi, s rodiči, …..
Zdá se vám to jako sen? Nejspíš ano, když se neumíme zastavit takřka ani na jeden den v týdnu. Představte si jak by to bylo blahodárné vůči zemi, kterou drancujeme, jak blahodárné by to možná bylo pro naše nervy…, pro naši duši. Rok odpočinutí. Den odpočinutí – dnešní sedmý den je jeho ozvěnou či vzorem. A také brzdou, aby člověk neuvěřil tomu, že smyslem života je práce a člověk má cenu jen díky svým výkonům. Vrcholem stvoření nebyl člověk, ale sabat – sedmý den - svátek svobody a odpočinutí, kdy sám Nejvyšší blaženě odpočívá a nikdo, ani otrok nemusí do práce.
Tolik o tzv. roku odpočinutí. Ale to ještě není to o čem četl z Izaiáše Ježíš. Jednou za 7x7 těchto let odpočinutí přišel superrok odpočinutí - tzv. léto milosti Hospodinovy. O co šlo? Izraelci svou zemi dostali. Byl to dárek. Nikdo si ji nekoupil, neodpracoval, nevysloužil, nezdědil po předcích. Každý dostal - svůj díl. A nikdo nebyl bezdomovcem ani otrokem. Tak to chce Bůh, aby měl domov a svobodu.
Ale Boží zákon je dosti realistický, a tak počítá s možností, že může dojít k situaci, že člověk musel ten svůj obdržený díl prodat, anebo že se člověk dostal do neřešitelné finanční tísně – a prodal dokonce sám sebe jako otroka. Co pak? Je pak vůbec nějaký životní výhled ?
Pak, vzkázal Hospodin po Mojžíšovi, pak to nebude navždy. Každých padesát let bude milostivé léto. A tehdy jednorázově otroci dostanou svobodu a půda bude navrácena těm, kdo jí byli nuceni prodat. V té konkrétnosti to jde tak daleko, že cena pozemků a otroků měla tím víc klesat, čím víc se blížilo milostivé léto. A proč to celé? No protože víte, co je to bezmoc otroka v Egyptě a dostali jste se ven z milosti boží. Určitě jste to nezapomněli, tak tu milost nebrzděte a žijte ji a přejte dalším radost ze svobody.
Krásné že? Skoro až příliš krásné na to, aby to byla pravda. Nevíme jak moc se to dodržovalo. Jednou se o tom v knize Nehemjáš píše, ale jinde na to proroci museli upomínat. Ale - i kdyby se to nestalo ani jednou – je snad naše porušená realita měřítkem pro to, co být má? Léto milostivé – to je způsob jakým Bůh chce abychom mezi sebou žili. Je to trvalá inspirace a možnost pro nás, navzdory často nevábné a těžké realitě. Prostě chvíle milosti, kdy se dává dál, co jsme dostali.
Základní příběh Starého zákona je o vyvedení Izraele z otroctví a životě ve svobodě. A odtud se rozbíhá naše přemýšlení o otroctvích a všelijaké spoutanosti, která na nás dotírá, tísní nás, o všem, co nám brání se svobodně nadechnout. Díky Bohu můžeme být vůči všem těm silám svobodní. A ač třeba tísněni vnějšně, dostáváme darovaný vnitřní svobodný prostor. Ježíš to ilustruje, když uniká pravidlům hry těch, kteří dokážou člověka zahnat do úzkých. Je zakotven pevně v Bohu, a žije z jiného rozměru, tak proti němu nikdo nic nezmůže. Žijeme z jiného rozměru. Je důležité o tom vědět. Člověk totiž lehce uvěří, že věci jsou dané, určené, dědičné, že jsou to vlivy okolní společnosti, výchovy, doby a že holt nemůžeme jinak, když nás tohle všechno naprogramovalo a ovlivnilo. Do toho všeho přichází bible se zprávou o svobodě (ano tohle nedorozumění je třeba odstranit, protože spousta lidí si myslí, že víra je nesvoboda, a on je to vstup do svobody). Do toho všeho přichází bible se zprávou, že změna je možná, že ke všemu, co se nás dotýká, je možné zaujmout postoj – a to je dění svobody. (Dokonce i k utrpení může zachovat člověk odstup a nenechat se jím vláčet.)
A to bych chtěl dnes doplnit. Nejde totiž jenom o svobodu na osobní rovině – nejde o vysvobození na duchovní rovině. Před tím nás brzdí právě institut Léta milosti Hospodinovy. To je vlastně docela konkrétní program proti zadlužení obyvatelstva, proti spirále chudoby, program za důstojnost a naději těch, co si život zpackali a svobodu ztratili. A také je to konkrétní ekologický program. Dát zemi odpočinout. Respektovat její možnosti a síly. Také Ježíš vysvobození z otroctví uskutečňuje konkrétními činy pomoci, odpuštěním, osvobození spoutaných, nebo výzvou k nestarání se (oproti tahu na maximální výtěžek apod.)
A tak křesťan, co se raduje z odpuštění a z daru svobody není slepý a brzy si všimne si brzy, že je kolem mnoho spoutaných, zotročených……. a že to přece takhle nejde. A víra ho posílá do dění světa. Do angažmá za osvobození zdeptaných a zotročených: aby nebyli lidé otroky v diktátorských režimech, aby nebyly ženy jako sexuální otrokyně kuplířů a mafiánů, aby děti nepracovaly, aby člověk nebyl otrokářem přírody, aby lidé nežili ve strachu z domácího násilí, aby nebylo otroctví šikany ve škole. Aby nebyl člověk ve výrobním procesu jako otrok, co musí do práce, kdykoliv se zavelí. Aby nebyli lidé objetí podvodů a zadlužení. A lidé nebyli totálně zotročeni svou nemocí, nemohoucností. Takhle vysílá víra člověka, angažovat se v organizacích, co protestují proti odsuzování nevinných a proti mučení, aby se člověk, církev vysílali dotazy a podněty do politiky, aby se člověk zastávala zajímal o témata, kde jde o zotročování a nesvobodu, odpuštění dluhů nejchudším. Však právě založen na bibli rodil se koncept lidských práv.
Daří se to jen částečně, i když leckde ano. Někteří zkroušení už mají obvázané rány, někteří zajatci už okoušejí svobodu a někteří vězni jsou propuštění. Výborné, ale stále se objevují nemilosrdná místa a nemilostivé časy a účinné metody jak na druhého zakleknout a zničit ho. Narážíme na hranice svých sil, na naši křehkost a naopak sílu zla. Znovu zjišťujeme, že se nevyplácí odpouštět dlužníkům. A že člověk ani nemůže počítat s tím, že by někdo něco odpustil jemu.
Možná takhle nějak uvažovali lidé, když Ježíš otevřel Bibli v synagóze v Nazaretu. Krásně se ten Izaiáš poslouchá. S touhle nadějí se dá leccos překousnout. Ale očekávat nějaké zásadní změny by byla bláhovost. Rozhoduje se jinde – v Jeruzalémě, Římě, v Praze, v Bruselu, v Moskvě.
Jo, jednou přijde ten den, ten den. Svoboda bude pro všechny. Ten den, až Bůh stáhne roletu našeho světového krámu, když my to nejsme schopni ani na jeden den v týdnu. Celosvětový sabat. Jistě ten den nastane. Tomu věříme.
Ale Ježíš dočte, sroluje svitek a klidně řekne: Je to tu. "Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli." Léto milosti - není útěchou pro budoucnost. Je to výzva, hybná síla – k akci . Třeba malé – třeba to bude jen pro někoho jen hodina milosti či den milosti, den odpuštění a odpočinutí – sabat, kdy dotyčný prožije své vzkříšení, svátek života, chvíli svobody Už dnes. A ví, díky Bohu má vše své meze - stres, utrpení, lidská tvrdost a necitelnost, otroctví i slepota – vše má své meze, sedm let je dlouho, 7x7 let je ukrutně dlouho, ale každé otroctví, každá zoufalá situace a vydanost má meze, konec, lhůtu. Není to donekonečna. Člověk dostává zpět svobodu a zemi - prostor k životu – domov. Sám Bůh je garantem tohoto dění a Ježíš už to dává do běhu. Amen

Tags:

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer