Čtení: 1Kr 3,1-15
Text: Př 31,10-31
Ženu statečnou kdo nalezne? Je daleko cennější než perly.
Srdce jejího muže na ni spoléhá a nepostrádá kořist.
Prokazuje mu jen dobro a žádné zlo po celý svůj život.
Stará se o vlnu a o len, pracuje s chutí vlastníma rukama.
Podobna obchodním lodím zdaleka přiváží svůj chléb.
Ještě za noci vstává dát potravu svému domu a příkazy služkám.
Vyhlédne si pole a získá je, z ovoce svých rukou vysází vinici.
Bedra si opáše silou a posílí své paže.
Okusí, jak je dobré její podnikání. Její svítilna nehasne ani v noci.
Vztahuje ruce po přeslenu, svými prsty se chápe vřetena.
Dlaň má otevřenou pro utištěného a ruce vztahuje k ubožáku.
Nebojí se o svůj dům, když sněží, celý její dům je oblečen do dvojího šatu .
Zhotovuje si přikrývky. Z jemného plátna a šarlatu je její oděv.
Uznáván je v branách její manžel, když zasedá se staršími země.
Zhotovuje plátno na prodej a pásy dodává kupci.
Síla a důstojnost je jejím šatem, s úsměvem hledí vstříc příštím dnům.
Její ústa promlouvají moudře, na jazyku mívá vlídné naučení.
Pozorně sleduje chod svého domu a chleba lenosti nejí.
Její synové povstávají a blahořečí jí, též její manžel ji chválí:
„Statečně si vedly mnohé dcery, ale ty je všechny předčíš.“
Klamavá je líbeznost, pomíjivá krása; žena, jež se bojí Hospodina, dojde chvály.
Dejte jí z ovoce jejích rukou, ať ji chválí v branách její činy!
__________________________________________________________________
Milí přátelé,
Obvykle se má za to že text, který jsme právě slyšeli, je manuálem pro izraelské mladíky, podle kterého si mají vybrat nevěstu. Počítám, že po přečtení tohoto návodu měli těžké hledání. Posuďte sami: ona doporučovaná žena plete, šije, spřádá, tká, a to tak efektivně, že dokonce i nadbytky prodává kupcům. Dále se stará o nakupování a zásobování (krásný obraz: „podobna obchodním lodím zdaleka přiváží chléb“), řídí provoz domu a kontroluje, zda někdo příliš nelenoší. Vyhlédne pole a získá je, - tedy podniká nemovitostmi a věnuje se také vinařství. („z ovoce svých rukou vysází vinici“. „Bedra si opáše silou a posílí své paže“ tedy přeloženo: chodí na cvičení a do posilovny. V následující větě cítím až náznak workoholismu: Okusí, jak dobré je její podnikání, její svítilna nehasne ani v noci - tedy když vidí úspěch v podnikání, nemůže přestat. A zároveň u toho zvládá věnovat se charitativní činnosti: „Dlaň má otevřenou pro utištěného a ruce vztahuje k ubožáku.“ V zimě se stará o dobré oblečení členů domácnosti. „její dům je oblečen do dvojího šatu“ anebo to může znamenat, že se stará o zateplení a nízkou spotřebu energií (jde o to, jak porozumíme slovu dům). Budoucnost každopádně vidí nadějně, s úsměvem hledí vstříc přístím dnům. Její ústa promlouvají moudře. Bojí se Hospodina. Prokazuje svému muži jen dobro a žádné zlo a ten je díky své ženě uznáván na veřejnosti („Uznáván je v branách její manžel“) a její synové ji chválí. Otázkou je, jestli taková žena existuje?
V moderní době se na tento text sesypalo mnoho kritiky: Také tady je jeden z kořenů nadvlády mužů nad ženami. Dokonce biblí jsou muži ujišťováni, že žena je na světě jen na práci. Popsaná žena ani nežije jako člověk, vůbec nestačí žít pro všechny starosti, co má - za noci vstává a její svítilna nehasne ani v noci, zatímco manžel, manžel vysedává v bráně v pánském diskusním klubu.
Jiná skupina, především ženy vykladačky, naopak jásá: Už v tak dávném textu je vzorem moderní sebevědomá nezávislá a emacipovaná žena, která se nebojí ujmout mužských prací. Podniká v několika oborech, řídí svůj dům, je úspěšná, je plnohodnotnou součástí společnosti, zatímco její muž je spíš páté kolo u vozu. Jeho úloha je zanedbatelná až směšná. Nechám k rozhovoru po bohoslužbách, ke které skupině interpretů byste se přiklonili.
Možná je to s tím textem ještě trochu jinak, tedy můžeme ho číst odjinud – ne pro žensky, ani ne protižensky, ale tak že nám tu jeho autor – tradičně král Šalomoun - chce na konci knihy Přísloví, plné mudrosloví, představit a doporučit ideální životní partnerku, o které byla řeč v předešlých 30ti kapitolách. A sice „Moudrost“. Moudrost si totiž Izraelci představovali jako ženskou postavu, skrze kterou je Bůh ve světě přítomen, Paní Moudrost, hebrejsky chochmá, v řeckém světě Sofia – ztělesněná moudrost, česky Žofie. Židé měli dokonce za to, že Moudrost byla při stvoření světa spolu s Hospodinem a proto ví, jak svět funguje, spolu s ním tvořila řád světa. A kdo se s Moudrostí zná, tak pochopí, jak se věci mají. Boží Moudrost dává schopnost porozumět řádům a zákonitostem života a světa, a díky tomu pak úspěšně zvládnout život, i jeho jednotlivé často zdánlivě nevýznamné nástrahy, problémy a konflikty.
Moudrý člověk, to není člověk chytrý, to není nutně ani člověk vzdělaný. Moudrý se prostě vyzná. Ví si rady. Ví, co život podporuje a co ho ničí, má ujasněno, co má cenu a co nemá, které hodnoty jsou důležité a které ne. Moudrý je mj. pilný, hledí do budoucnosti s nadějí, stará se o své blízké. Moudrý ví kdy mlčet a kdy mluvit, odhadne, kdy je třeba slovem pohladit, a kdy naopak napomenout. K moudrosti patří také realismus. Moudrý neříká silácky, že všechno zvládne, ale volí to nejrozumnější v mezích možností. Moudrý také ví o vlastních hranicích, tedy je pokorný. A také si nechá poradit - protože je moudrý, tak ví, že všemu nerozumí. A díky svému realismu také ví, že nikdo není neomylný, že v životě dochází k problémům a karambolům a že je tedy moudré mj. být shovívavý a odpouštět. (ne protože se to má nebo musí, ale protože je to moudré).
Je-li některá část bible skutečně o všedním životě, o jídle a pití, práci, o nadřízených, o manželství, o rodičích a dětech, o obchodu, o hlupácích, které člověk všude potkává, pak je to právě její mudroslovná část. Ve Starém zákoně především kniha Přísloví. Poslechněte ochutnávku:
Lepší je jídlo ze zeleniny a k tomu láska, než z vykrmeného býka a s tím nenávist.
Lepší je maličko se spravedlností, než mnoho výtěžků s bezprávím
Kdo miluje napomenutí, miluje poznání, kdežto kdo domluvy nenávidí, je tupec
Srdce člověka bývá před pádem zpupné, kdežto slávu předchází pokora
Duše štědrá bude nasycena tukem, a kdo občerstvuje, bude též občerstven.
Někdo tlachá jakoby probodával mečem, kdežto jazyk moudrých hojí.
Odpoví-li kdo dřív než vyslechl, toť pošetilost a hanba pro něj.
Jako se otáčejí dveře ve svém čepu, tak lenoch na svém loži.
Neustálé zatékání v době dešťů a svárlivá žena jsou totéž.
Najdeš-li med, jez s mírou, jinak se jím přesytíš a zvrátíš jej.
Kdo stojí o lásku, přikrývá přestoupení, ale kdo je přetřásá, rozlučuje důvěrné přátele.
Raději potkat medvědici zbavenou mláďat než hlupáka s jeho pošetilostí.
Celkově: Boží přítomnost ve světě je rozmanitá. Čteme v bibli o božím Duchu, božích poslech, Hospodinově slávě, spravedlnosti, o božím požehnání, o božím slově. Přeji nám, aby při nás byl Boží duch, duch života a naděje. Přeji nám, abychom potkávali boží posly, třebas budou vypadat jako obyčejní lidé. Přeji nám, abychom měli radost, když uvidíme, že se prosazuje boží spravedlnost a přidali se na její stranu.
Přeji nám, abychom prožili chvíle, kdy uslyšíme zřetelně boží slovo, někdy možná uslyšíme jen jeho ozvěnu. Budeme prosit o boží požehnání pro nás i naše okolí a budeme v jeho ochraně žít. A možná nám bude dopřáno někdy uzřít boží slávu nebo alespoň její odlesk.
Ale kromě toho všeho - ve všedním životě, v obyčejných lidských vztazích, v malých hádkách i větších sporech, v našich radostech, v práci i v rodině, při kontaktu s lidmi okolo nás, těmi milými i těmi otravnými - tam je možné Hospodinovu přítomnost zakusit skrze jeho Moudrost.
Vraťme se ještě k textu, který zazněl od stolu Páně:
“Žádej, co ti mám dát.”, říká ve snu Hospodin Šalomounovi, který právě usedl na trůn. “Přej si něco, já ti to splním.”
Co bychom si asi tak přáli? Takhle nahonem? Zdraví? Stálou a dobrou práci? Jistotu ve stáří, dost peněz, vnuka, hodné děti, přítele, možná dům, nebo počítač, co já vím…
Ale když si přeju jedno, nebude to druhé? A kdoví jestli budu šťastný a jesetli bude můj život v pořádku až budu mít dům, počítač, vnuka nebo práci.
“Ne,chtělo by to něco důležitějšího!” Univerzálnějšího, s dlouhodobým užitkem. Pomyslíme si. Ale jak přijít na to, co je to pravé?
Šalomoun reflektuje svou situaci. A Hospodinu odpovídá: “…jsem příliš mladý, neumím vycházet ani vcházet.”
Šalomoun má jako král na starosti početný lid, a má obavy, jak to zvládne. Ovšem střízlivě hledí sám na sebe a říká: Neumím vládnout, ani ve víře nejsem zrovna kovaný, ale: chci se to učit! A tak “kéž bys dal svému služebníku srdce vnímavé, aby mohl soudit tvůj lid a dovedl rozlišovat mezi dobrem a zlem.”
Šalomoun prosí o moudrost!
Nepřeje si ani dlouhý věk, ani bohatství, ani smrt svých nepřátel. Nepřeje si zdraví, ani zajištěné stáří, ani majetek nebo úspěch.
Přeje si srdce moudré, které by dovedlo rozlišovat.
A dostává od Boha moudrost. Paní Moudrost, chochmá, Sofia, je jeho životní společnicí. Je velmi pravděpodobné, že kdo se s paní Moudrostí zasnoubí, tak porozumí tomu, co se kolem něj děje, oddělí důležité od zbytečného a zvládne. Co? Cokoli, co život přinese. A bude požehnaný, bude platný v okolí, bude uznáván v branách města. Amen