Od Klimenta na doma

14.12.   Rachab    video

7.12.  Vjezd do Jeruzaléma (T.Pikous) video

30.11. Družičky   video

23.11. Mně jste učinili (Tomáš Pikous) video

přenos bohoslužeb na Youtube

Nedělní bohoslužby

21.12. 9.30  4.advent - vánoční divadlo dětí

24.12. 15.15 Česká mše vánoční

           16.00 bohoslužby

25.12.   9.30 s večeří Páně

28.12.   9.30 bohoslužby

Aktuálně:

SBÍRKA NA OPRAVU KOSTELA

bude uzavřena 31.12.2025

Chléb náš vezdejší dej nám dnes - kázání z 22.10.2023

Čtení: L 11,1-13; Př 30,7-9
---------------------------------
Sestry a bratři,
představme si šest lidí, kteří sedí u stolu, na stole je pecen chleba a probírá se otázka: O co vlastně prosíme, když říkáme „chléb náš vezdejší, dej nám dnes“? šest lidí, šest pohledů:
První říká:
myslím tím: Bože, dej nám prosím chleba pro tuto chvíli. Prosíme o dnešní příděl. Pro to, co je teď. Aby tato chvíle byla k životu, aby dnešní den měl smysl, abychom tu teď mohli dobře být. Ty víš, co nás teď nasytí a postaví na nohy. A dodal: Vědci, co dělají vykopávky a zkoumají staré listiny zjistili, že to slovo, co se překládá jako „vezdejší“ (a kterému moc nerozumíme) – se našlo ve starověkém účetnictví. A znamená denní dávku k účtování anebo jinde v rozpisu armádního proviantu znamená denní příděl vojáka. To stačí, Pane. V tuto chvíli, kdy se zase modlím Otčenáš, tak prostě prosím o posilu na jednu další etapu cesty. Být ustaraný ohledně toho, co bude ve vzdálené budoucnosti - kolikrát už jsem zjistil, že to nemá cenu.
Druhý u stolu naváže:
Jojo, tak vnímám to podobně, jen jsem k tomuhle názoru došel až s věkem. Důležité je to slovo každodenní. Bože, dej nám i dnes náš každodenní příděl. Prosíme, každý den znovu. Prosili jsme Tě včera, prosili tě lidé před námi. Dnes je nový den, a nová situace. I dnes potřebujeme z Tvé ruky přijmout to základní, nosné, osvobozující. Prosíme o chléb náš každodenní. Vzpomínám na Izraelce, jak šli po poušti. Nebylo co jíst. A byli obdarování, dostali manu. Každý den. Mohli se na to spolehnout. A měli si nasbírat vždy jen dávku na jeden den. Někteří opatrníci si přesto nasbírali víc, do zásoby, ze strachu, kdyby snad zítra nebylo. Ale mana jim přes noc zčervivěla a páchla, a tak měli ve stanech zkažený vzduch. Tak to je. Obavy a ustaranost o budoucnost otravují ovzduší - v rodině, ve společnosti, i v církvi a otravují atmosféru. Kdo je takto úzkostlivě utrápený do budoucnosti, sám sebe ničí i své okolí. Starosti o budoucnost mu cloní, aby neprožíval přítomný den. Však „dost má den na svém trápení“. To není úlevný výdech uklízečky po náročné směně. To řekl Ježíš. A je to moudré. Kdo z vás může o jedinou píď prodloužit svůj život, bude-li se znepokojovat? Nemějte tedy starost. Každý den má dost vlastního trápení.
Třetí říká:
Dík téhle prosbě si přemítám a hledám: Co vlastně potřebujeme k tomu, abychom byli. Je nějaké minimum? Co je opravdu potřeba každý den... a co je už sváteční, mimořádné, nadmíru, nebo dokonce, navíc...Já, když se modlím „chléb náš vezdejší dej nám dnes“, myslím na to, co je nezbytné, aby nám (a každému) Bůh daroval k životu. O to, tě Bože prosíme. O to, co potřebujeme na přežití. A jsem rád, že se můžeme modlit i za ty věci tělesné a hmotné. Za ty věci vezdejší, obyčejné, za to, co k životu potřebujeme. Věřím, že Bůh neopovrhuje naší tělesností, našimi potřebami - a my se za ně nemusíme stydět. Mám rád seznam, který k této prosbě sestavil napsal do katechismu Martin Luther. Otázka: Co znamená denní chléb?
Odpověď: Všecko, čeho je třeba k tělesnému životu, jako je pokrm, nápoj, oděv, obuv, dům, příbytek, pole, dobytek, peníze, majetek, laskavý manžel, zdárné děti, věrná čeleď, spravedlivá a mírná vrchnost, řádná vláda, příznivé počasí, mír, zdraví, pořádek, počestnost, dobří přátelé, spolehliví sousedé a ostatní potřebné věci.
Nestihli jste to vnímat. Tak ještě jednou
Co znamená denní chléb?
Odpověď: Všecko, čeho je třeba k tělesnému životu, jako je pokrm, nápoj, oděv, obuv, dům, příbytek, pole, dobytek, peníze, majetek, laskavý manžel, zdárné děti, věrná čeleď, spravedlivá a mírná vrchnost, řádná vláda, příznivé počasí, mír, zdraví, pořádek, počestnost, dobří přátelé, spolehliví sousedé a ostatní potřebné věci.
O to prosím, a za to děkuju.
Čtvrtý je trochu filosof:
A má to tak, že se mu naopak nechce v modlitbách příliš zabývat hmotnými věcmi: Říkám tu stejnou prosbu spolu s Vámi, ale myslím trochu jinak. Myslím spíš na dary duchovní, na každodenní slovo, na duchovní posilu. Bez chleba se dá i pár dní vydržet, (však nejen chlebem živ jest člověk – to také řekl Ježíš) ale to, co nás přesahuje, to potřebujeme každý den znovu. Mít životní cíl a zažít lásku. Co by byl plný stůl, kdyby u něj nebylo ani kousek vlídnosti. Co by byl plný byt vymožeností, ovšem bez citu, bez soucitu, bez naděje. Co by byl zajištěný život, (a to všechno, co k tomu říká Luther), kdyby to celé nemělo směr, smysl. Potřebujeme myslet na to, co je nad námi, potřebujeme přesah a nadhled. I stravu duchovní, Pane, dávej nám na zítřejší den, prosíme.
Pátý dodal po chvíli mlčení:
Krásné je, jak je ta prosba mistrně formulovaná: Ne chléb Můj, ale chléb Náš. Ne dej Mi dnes, ale dej Nám dnes. A tak můžeme souznít s ostatními kolem stolu a vedle nás, i navzdory rozmanitosti. A můžeme a vlastně musíme prosit i za ty, kdo na tom jsou jinak. Za ty, kdo zrovna teď mají hlad. Možná hlad duchovní, možná hlad po spravedlnosti, ale možná i hlad docela obyčejný. Znám k tomu jednu modlitbu z latinské Ameriky: Ó Pane, dej těm, kdo mají hlad, chléb; a nám, kdo chléb máme, dej touhu po spravedlnosti.
Chceme-li chleba, tak si přejeme, aby ho měli také ostatní lidé. Modlitba Páně se tu vlastně stává docela výrazně přímluvnou modlitbou. A vede nás k přemýšlení, jak to vlastně mám ve společnosti a ve světě uspořádáno. Jak špatně to máme ve společnosti a ve světě uspořádáno, když jedni se přejídají a hledají diaty a druzí hladoví. Není divu, že následuje odpusť nám naše viny. Naše vina ohledně toho, že není chléb pro všechny. Každý den mě vede Otčenáš k přemýšlení, jak to na světě ohledně chleba přeuspořádat.
Šestý pak říká
Mám za to, že prosíme, abychom si, Pane Bože, mohli – jako při večeři páně – už dnes podávat chleba ze stolu budoucího tvého království. Už dnes nám Bože podej v podobě chleba to, co máš pro nás připraveno jednou v plnosti. Přicházející věk. Přicházející království. O slíbenou budoucnost. prosíme, aby už přišla. Chléb náš vezdejší dej nám dnes. Aby už dnes přišlo, to, co čekáme a vyhlížíme.
Sestry a bratři, jak vám přijde těch 6 lidí a šest pohledů? Přidali byste k nim svůj sedmý? Nebo bychom je mohli sjednotit - alespoň do dvou skupin by to jít mohlo. Ty kdo se shodnou, že si v té prosbě říkáme o nutnou obživu, o přiměřený příděl hmotných potřeb..... a vedle nich ti, kteří se modlí o kousek Božího království, alespoň o jednu porci zaslíbené budoucnosti už dnes.
I tak se ale všichni mohou modlit najednou.
Když se modlíme o chléb vezdejší – možná by to mohl být i docela dobrý začátek rozhovoru nejen s druhými lidmi, ale i rozhovoru s Bohem. Bože ty víš, co tím chlebem dnes myslíme a považujeme dnes za nezbytné. Ale nás by také zajímalo, co myslíš ty, že my dnes opravdu potřebujeme. Nechali bychom si dnes od tebe rádi poradit a podat ten chléb, který ty sám nabízíš k životu. A tak dáváme trochu do závorky to, co my sami upečeme a představujeme. Ty víš lépe než my, co je potřeba.
Všecky hlady se tou prosbou nevyřeší, ale dej nám už dnes Bože aspoň tolik, abychom měli naději pro zítřek.
A pak tam, ač byly dveře zavřeny byl mezi nimi Ježíš, vzal chléb (ten, co ležel na stole), vzdal díky, lámal jej ...... a oni byli společně každý trochu jiný, jedli z jednoho chleba, mysleli a pak i mluvili o těch, co chleba nemají, a později ......, a v duchu se za ty lidi co nemají chleba modlili, a pak se přidali i k nějaké charitativní akci. A mysleli na ten přicházející čas a prosili v modlitbě sobě i druhým, aby byla porce na dnešek a na zítřek. A taky prosili, aby zažili aspoň kousek toho přicházejícího, toho, co je už u Boha a přejeme si, aby bylo i mezi námi. A někteří si říkali - i uprostřed běhu, klokotu a stresu bychom to Pane rádi zažili a jiní říkali uprostřed samoty a jednotvárnosti bychom to Pane rádi zažili. A chléb se rozdával, lámal a pak ještě víno. A taky se zpívalo. Amen

Tags:

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer